Nie warto tego bagatelizować – 17 źródeł magnezu – zmniejszą ryzyko zawału serca, leków i skurczy.

Monotonna i mało urozmaicona dieta wpływa na liczne niedobory w naszym organizmie. Jednym z ważniejszych minerałów z którymi mamy najczęściej problem jest magnez.

Ma on istotne znaczenie dla funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, pobudliwości nerwowej, kondycji zębów oraz kości. Już delikatne zaburzenia jego poziomu dają widoczne, zewnętrzne objawy, a w skrajnych przypadkach niedobory magnezu mogą prowadzić do próchnicy, cukrzycy, depresji a nawet zawału serca.

Skutki mogą być zatem niesamowicie niebezpieczne dla naszego zdrowia a także życia. Jak rozpoznać jego niedobór? Jak sobie pomóc? W jakich produktach możemy znaleźć cenny pierwiastek? O tym w dalszej części artykułu, zachęcamy do zapoznania się z jego treścią i zadbania o siebie.

Ile magnezu potrzebuje nasz organizm?

Według Narodowego Instytutu Zdrowia zapotrzebowanie na wszelkie pierwiastki jest ściśle powiązane z naszym wiekiem a także płcią. Magnez ma zasadniczy wpływ na wzrost i rozwój całego organizmu, dlatego u dzieci zalecana dawka jest wyższa niż u dorosłych.

W przypadku osób dorosłych zapotrzebowanie wynosi natomiast – około 400 miligramów dla mężczyzn oraz 310 miligramów dla kobiet.

Jak działa magnez na nasz organizm?

Minerał ten ma pozytywny wpływ na wzrost, rozwój i funkcjonowanie komórek mięśniowych oraz nerwowych. Ponadto działa na około 300 enzymów trawiennych, pozytywnie na pamięć i ułatwia wchłanianie i przyswajanie wapnia.

Pomaga również leczyć lub zapobiegać wielu chorobom i zaburzeniom, takim jak nadciśnienie tętnicze, zawał mięśnia sercowego, migotanie przedsionków, PMS, astmę, osteoporozę, problemy menstruacyjne oraz cukrzycę.

Jaki jest główny powód niedoborów?

Współczesne życie pełne stresu i pośpiechu prowokuje nas często do sięgania po przetworzone i mało zróżnicowane produkty. Nie zapewniają one mam niezbędnych dostaw potrzebnych pierwiastków i składników odżywczych.

Dodatkowo, na przestrzeni lat zmieniał się także proces produkcji żywności przez robienie tego na masową skalę. Dobrym przykładem jest białe pieczywo oraz ryż, które dawniej było bogate w magnez, jednak przez zmieniony, niewłaściwy sposób produkcji utraciły one około 75% dawnej zawartości cennego pierwiastka.

Objawy niedoboru magnezu

Pierwsze objawy pojawiają się dość szybko od chwili zachwiania równowagi tego pierwiastku w organizmie. Na początku są one dość subtelne – głównie bóle głowy, utrata apetytu, nudności oraz wymioty.

Pojawić mogą się również migreny o różnym stopniu nasilenia, skurcze mięśni szkieletowych czy przewlekłe zmęczenie i senność. Przewlekłe problemy mogą powodować także lęki, zmiany osobowości, drętwienie ciała oraz nieprawidłową pracę serca.

Produkty będące źródłem magnezu

Aby uzupełnić magnez w organizmie możemy stosować liczne suplementy diety (koniecznie z dodatkiem witaminy B6) dostępne w aptece. Najlepszym jednak sposobem jest zatroszczenie się o prawidłową, zbilansowaną dietę i wprowadzenie do niej następujących produktów:

  • orzechy i nasiona (np. nasiona dyni i słonecznika, orzechy nerkowca)
  • zioła i przyprawy (koper włoski, pietruszka, kminek)
  • owoce (banany, truskawki, jagody)
  • ryby
  • awokado
  • dynia
  • surowe ziarna kakaowe
  • sałata rzymska
  • brokuły
  • jarmuż
  • kapusta chińska
  • szpinak
  • brukselka
  • kiełki pszenicy

Zatroszcz się jak najszybciej o siebie i swój organizm, zanim problem z niedoborami wejdzie na wyższy poziom i stanie się niebezpieczny lub negatywnie wpłynie na jakość Twojego życia.

Urozmaicona dieta z pewnością wpłynie pozytywnie nie tylko na ogólne zdrowie ale także na samopoczucie psychiczne.

error: Treść zabezpieczona przed kopiowaniem !!